Ceremoniemeester, wat moet je doen?

Je bent gevraagd om ceremoniemeester te zijn, wat een eer! Jij gaat er namelijk voor zorgen dat de bruiloft precies zo gaat verlopen zoals het bruidspaar dit heeft bedacht. Buiten dat het leuk is om zo nauw betrokken te zijn bij de voorbereidingen heb jij zelf ook nog wel wat taken. Ben je voor het eerste ceremoniemeester, dan is de kans groot dat je eigenlijk nog niet precies weet wat die taken zijn. Don’t worry…we geven je graag wat tips en advies.

Takenlijstje
Wat wordt er eigenlijk van je verwacht? Wil het bruidspaar dat je echt actief mee gaat zoeken naar bijvoorbeeld de locatie of geschikte leveranciers of zal jij vooral op de grote dag zelf in actie komen? Als het goed is ken je het bruidspaar erg goed en weet je dus al wel wat ze willen. Verwacht je zus of vriendin dat jij heel Pinterest doorspit op zoek naar alle leuke DIY styling items, om die vervolgens ook samen te gaan maken of wil het bruidspaar alle regie volledig zelf in handen houden. Belangrijk ook om te weten of je de enige ceremoniemeester bent of dat de taken verdeeld en gedeeld worden. Vaak zie je dat er van beide kanten een ceremoniemeester wordt gevraagd.

Vraag het bruidspaar hoe ze hun bruiloft voor ogen zien. Het is hun grote dag en zij geven veel geld uit aan hun droombruiloft dus zorg dat je hun wensen respecteert. Willen ze echt geen stukjes op de feestavond, zorg dan ook dat dit niet gebeurd.

DraaiboekDraaiboek
Maak een eigen draaiboek met alle punten die jij op de dag zelf moet regelen. Moeten de bloemstukken die bij de ceremonie langs het gangpad staan, tijdens het diner als centrepiece worden geplaatst, verwerk dan in je eigen draaiboek dat je hier voldoende tijd voor hebt.
Begint het diner om 18.00 uur, zorg dan dat je uiterlijk om 17.45 uur alle gasten naar de dinerruimte begeleid. Houdt er rekening mee dat speeches vaak uitlopen. Daarom is het slim om geen speeches voor het hoofdgerecht te plannen. Het is zonde als het hoofdgerecht later geserveerd moet worden doordat een speech uitloopt.
Op de dag zelf ben je vrij druk met alle communicatie met leveranciers, de locatie en de gasten.

Houdt er rekening mee dat speeches vaak uitlopen. Daarom is het slim om geen speeches voor het hoofdgerecht te plannen.

UitnodigingSocial media
Op de uitnodiging wordt altijd de naam van de ceremoniemeester gedrukt. Zo kunnen gasten makkelijk in contact komen over specifieke vragen die voor het bruidspaar nog een verrassing zijn. In een aparte begeleidende brief kun je alle gasten van wat meer informatie verstrekken zodat ze goed voorbereid zijn. Bijvoorbeeld: een fotoshoot met alle gasten wordt vaak niet op de kaart gedrukt, maar is wel belangrijk dat iedereen aanwezig is en niet toevallig gaat inchecken bij het hotel. Leg dit uit in de brief.
Tevens is dit de juiste gelegenheid om aan te geven of jullie een gezamenlijk cadeau willen geven zoals bijvoorbeeld een mooi schilderij of welke momenten geschikt zijn voor een speech.
Het is slim om voor de communicatie een apart email adres aan te maken zodat je alle mailtjes over de bruiloft makkelijk bij elkaar hebt.
Bij de begeleidende brief kun je ook aangeven wat de wensen van het bruidspaar zijn met betrekking tot het plaatsen van foto’s op social media. Veel bruidsparen kiezen ervoor om zelf als eerste een foto op social media te plaatsen zodat bijvoorbeeld de feestgasten hun niet al hebben gezien voordat ze op het feest zijn. Maak eventueel een aparte Instagram of app aan waar iedereen de foto’s in kan plaatsen. Vooral ook leuk voor het bruidspaar zodat ze alle foto’s na de bruiloft hebben.

De grote dag
Zorg dat je de gasten ontvangt zodat zij ook meteen je gezicht hebben gezien. Als er tussendoor vragen zijn kunnen zij je makkelijk vinden. En zo weet je zelf ook beter hoe ome Piet en tante Hennie uit Limburg eruit zien die een apart menu krijgen in verband met allergieën.
Houdt je draaiboek continu bij de hand. Stuur op tijd iedereen aan en houdt goed contact met de locatie en het personeel of alles nog op tijd loopt.

Noodpakket
Aangezien de bruid zelf nergens over na moet denken op de bruiloft ben jij dus een extra setje hersenen en handen. Daarom is het ook slim om samen met het bruidspaar een noodpakketje samen te stellen. Zorg dat dit pakket altijd mee gaat waar het bruidspaar is.

  • Pleisters, blarenpleisters, paracetamol en eventuele specifieke medicijnen van het bruidspaar
  • TissuesNoodkit
  • Tandenborstel en tandpasta
  • Parfum en deo
  • Spiegel
  • Tandenstoker, kauwgom of pepermunt
  • Blanke nagellak en extra panty
  • Make-up
  • Haaraccessoires
  • Naaisetje
  • Tampons en/of maandverband
  • Platte schoenen
  • Voor de bruidegom een schoon overhemd en sokken

Neem voor jezelf ook items mee zoals etiketten en stickers die je op de cadeau’s kunt plakken, een schaar, extra naamkaartjes, veiligheidsspelden, nagelschaartje en contact geld.

Praktisch
Heb je te maken met een bridezilla? Bedenk dat ze één keer trouwt en het graag op haar manier wil hebben en hier ook een hoop geld aan uit geeft. Accepteer dat ze graag de touwtjes in handen houdt.  Help waar je kunt helpen en juist door onderstaande kleine, maar belangrijke puntjes kun je het verschil maken.

  • AdviceCheck ook bij het bruidspaar of er contante betalingen op de dag moeten worden gedaan. Zo ja, wie neemt het geld mee?
  • Wie neemt de ringen mee?
  • Is tijdens het aankleden iemand aanwezig die weet hoe de jurk dicht moet?
  • Overleg met de locatie of je de dag voor de bruiloft al spullen kunt brengen zoals de styling, bedankjes etc.
  • Wie gaat er mee met het bruidspaar tijdens de fotoshoot en wie helpt de bruid als zij naar het toilet moet?
  • Check vooraf de etiquette. Aan welke kant en hoe moet je de corsage vast maken? Wat is de tafelschikking? En is er een ceremoniesetting waardoor de belangrijkste gasten vooraan zitten?
  • Waar mogen de cadeau’s en enveloppen worden gelegd tijdens het feest en wie neemt na het feest alles mee?

Foto’s via Pinterest

Meer van Locatie adviseurs

Comments are closed.

Tip onze redactie

Heb je suggesties voor onze blog? Tip onze redactie op info@weddingplanner.nl

Contact

Weddingplanner.nl is onderdeel van TopTrouwlocaties.nl.

Contactgegevens:
Franz Zieglerstraat 34A-B
1087 HN Amsterdam
T 020 395 1585
E info@weddingplanner.nl

Volg ons op: