Een huwelijk plannen kost veel tijd. En ja, dit gebeurt ook wel eens onder werktijd en dat kost werkgevers gezamenlijk zo’n 114 miljoen euro per jaar.
Dit blijkt uit het Nationaal Trouwonderzoek 2017 van Toptrouwlocaties dat is gehouden onder 1917 bruidsparen door onderzoeksbureau Effectmeting.
De perfecte trouwlocatie, het plannen van de huwelijksreis, het zoeken naar een fotograaf of een fijne dj; wie bezig is met het plannen van een huwelijk krijgt er bijna een parttime baan als weddingplanner bij.
Gemiddeld trouwen stellen veertien maanden na het aanzoek. In de tussentijd besteden ze gemiddeld 285 uur aan het plannen, dat is 4,1 uur per week.
Tussen het werken door
Al dat plannen gebeurt niet alleen in de vrije tijd. Er wordt behoorlijk ‘ge-weddingpland’ in de tijd van de baas. En met de ruim 65.000 huwelijken die er volgens het CBS in 2016 gesloten werden, kostte het geregel onder werktijd de Nederlandse werkgever ruim 114 miljoen euro.
Het favoriete moment om tijdens werk naar trouwlocaties te zoeken is onder lunchtijd, maar velen gebruiken ook de rustigere periode aan het einde van de middag. Uit het Nationaal Trouwonderzoek 2016 kwam naar voren dat 23% zegt gedurende de hele werkdag bezig te zijn met het huwelijk. Van de deelnemers geeft 30% aan dat de voorbereidingen van invloed waren op de focus op de werkvloer
Meer uitgegeven aan huwelijk
Die 114 miljoen euro arbeidskosten zijn overigens een peulenschil bij de kosten van het huwelijk zelf. In 2015 gaven bruidsparen gemiddeld 16.400 euro uit aan hun grote dag. In 2016 was dat zelfs 16.600 euro. Dat bedrag is stevig toegenomen ten opzichte van 2014, toen een bruiloft gemiddeld 15.200 euro kostte.
Gezamenlijk besteedden de Nederlandse bruidsparen in 2016 omgerekend meer dan een miljard euro. Dat bedrag staat nog los van de cadeaus die zij kregen. De totale geschatte waarde van de huwelijksgeschenken is per bruiloft 3.588 euro. Dat telt op tot een gezamenlijke cadeauwaarde van meer dan 233 miljoen euro.
Het Nationaal Trouwonderzoek
Met het Nationaal Trouwonderzoek geeft Toptrouwlocaties inzicht in de gehele planning van een huwelijk. Wat geven bruidsparen uit aan een locatie en welke soort trouw- en feestlocaties hebben hun voorkeur? Welke keuzes maken zij ten opzichte van leveranciers? Het onderzoek geeft onder meer inzicht in hoe bruidsparen zich oriënteren, wat de tijdslijn is van aanschaf van en keuze voor de locatie, de jurk, de ringen, het pak en de reis. Het NTO 2017 is het grootste onderzoek naar de Nederlandse trouwmarkt.
BewarenBewaren
BewarenBewaren
BewarenBewaren